.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
نامه یک تاریخ‎نگار گلستانی به مقام معظم رهبری

به منظور گرامیداشت با شکوه‎تر حماسه پنجم آذر 1357 گرگان، تاریخ‎نگار انقلاب در استان گلستان نامه‎ای به مقام معظم رهبری نوشت.

به گزارش
شمال نیوز به نقل از فارس، در این نامه آمده است: یکی از رویدادهای بزرگ تاریخ انقلاب اسلامی در قبل از پیروزی، واقعه خونین پنجم آذر گرگان است، واقعه‎ای که باید آن را در ردیف وقایع 19 دی قم و 29 بهمن سال 1356 تبریز به شمار آورد. خارکوهی در این نامه آورده است: رویدادی که در عظمت و گستردگی آن همین بس که اینجانب پس از سال‎ها پ‍‍ژوهش در این رویداد، یک کتاب 300 صفحه‎ای بنام حماسه پنجم آذر سال 57 گرگان درباره آن به رشته تحریر آورده‎ام که توسط بنیاد شهید و امور ایثارگران به چاپ رسیده که البته دو نسخه از کتاب فوق را قبلا با دست خط خود برای حضرتعالی ارسال و تقدیم کرده‎ام که امیدوارم واصل شده باشد.
این تاریخ‎نگار افزود: براساس آنچه در این کتاب آورده‎ام، پس از آنکه در 29 آبان سال 1357 دژخیمان رژیم شاه به انقلابیون پناهنده در حرم امن علی‎بن‎موسی الرضا(ع) در مشهد مقدس، تیراندازی و به ساحت مقدس آن امام همام جسارت کردند، حضرت امام خمینی(ره) و سایر مراجع عظام با صدور پیام‎هایی ضمن محکوم کردن این جنایت، هفتمین روز این واقعه که مصادف با پنجم آذر بود را در سراسر کشور عزای عمومی اعلام کردند، لذا به منظور اطاعت از فرمان امام (ره) صبح روز پنجم آذر سال 1357 مردم مسلمان گرگان و شهرها و روستاهای اطراف، اعم از زن و مرد در صحن مطهر امامزاده عبدالله و میدان شهدا که در کنارهم هستند گرد آمدند تا دست به تظاهرات بزنند، اما قبل از هر حرکتی ماموران رژیم به سوی مردم تیراندازی کردند و آنها را به خاک و خون کشیدند.
در ادامه این نامه آمده است: از آن پس نیز ماموران خون آشام تا هنگام شب در خیابان‎های شهر گشت می‎زدند و هرکس را می‎دیدند به گلوله می‎بستند، به طوری که در این روز حتی بیمارستان شهر را نیز که پر از شهید و مجروح و مردم ایثارگر بود زیر آتش خود گرفتند و مغز جوانی بنام سیدنظام‎الدین نبوی را در محوطه بیمارستان متلاشی کردند.
خارکوهی اضافه کرد: خلاصه آن که در این روز دژخیمان رژیم شاه حدود 8 هزار گلوله بر ضد مردم مصرف کردند که در نتیجه 14 نفر به شهادت رسیدند و بیش از 100 نفر نیز مجروح شدند، اما به دلایل مختلف از جمله مصادف شدن این واقعه با اعتصاب 60 روزه مطبوعات در آن دوره، این رویداد بزرگ تاریخی در سطح کشور ناشناخته ماند و انعکاس چندانی نیافت، به طوری که حتی در کتاب‎های تاریخی نیز مهجور مانده است.
این تاریخ‎نگار ادامه داد: در حالی که وقایع بسیار کوچک‎تر و کم ‎اهمیت‎تر از آن، در این گونه کتاب‎ها و کتب درسی مدارس و دانشگاه‎ها به کرات یادآوری و تشریح شده، حتی این واقعه در جدول تقویم مناسبت‎های تاریخی شورای عالی انقلاب فرهنگی و صدا و سیمای کشور نیز گنجانده نشده است.
وی درخواست کرد: به همین سبب تاکنون قدرشناسی لازم از سوی هیچ شخصیت مهم و مرکز و موسسه ملی و استانی در مورد این رویداد مظلوم تاریخ انقلاب، شهدا و حماسه آفرینان مظلوم‎تر آن، به عمل نیامده که جای تاسف فراوان دارد.
خارکوهی در ادامه این نامه آورده است: لذا استدعای حقیر و همه مخلصان نظام اسلامی در خطه گرگان اینست که حضرت مستطاب عالی، در سالگرد این حماسه تاریخی، به هر نحو که صلاح می‎دانید یاد حماسه‎آفرینان این واقعه را گرامی بدارید و به مراکز فوق هم اهمیت آن را توصیه بفرمایید، تا بیش از این آرمان‎ها و اهداف شهدای این رویداد عظیم که سه ماه و نیم قبل از سقوط رژیم منحوس پهلوی، به شوق تحقق آرمان‎های امام و انقلاب اسلامی، زن و مرد در مقابل گلوله‎های آتشین طاغوت سینه سپر کردند مورد اجحاف و فراموشی قرار نگیرد.
در پایان این تاریخ‎نگار گلستانی آمده است: بی‎شک بزرگداشت رویدادهای مهمی چون پنجم آذر سال 1357 گرگان می‎تواند نقش اساسی در ماندگاری آرمان‎های متعالی حضرت امام(ره) و شهدا و استمرار نهضت اسلامی بی‎نظیر ملت ایران داشته باشد.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.127 seconds.